بسته بندی و صاف کردن عسل طبیعی

بسته بندی و صاف کردن عسل طبیعی

یکی از کار هایی در زمینه صنعت زنبورداری کمتر به آن پرداخته می شود پروسه بسته بندی و استخراج عسل است. شاید در ابتدا این عمل بسیار ساده و غیر ضروری به نظر برسد. اما اگر در این زمینه برخی از نکات رعایت نشوند محصول شما کیفیت لازم را نداشته و از آن استقبال نمی شود. علاوه بر این بسته بندی عسل می تواند در برند سازی به شما کمک کند. بنا بر این یکی از اقداماتی است که باید در فروش عسل انجام دهید.

همان طور که می دانید عسل برداشت شده از کلونی ها دارای یکسری ناخالصی هایی مانند موم هستند و باید این مواد زائد جدا سازی شوند. صافی ها و مخازن عسل شایع ترین محصولاتی هستند که در این زمینه ی استفاده می شود. این محصولات دارای یک توری پانچ شده می باشند که به منظور صاف کردن عسل تعبیه شده است. اما با این حال مشکل اصلی وجود دارد.

در این مطلب ما قصد داریم به صورت تخصصی درباره ی بسته بندی و صاف کردن عسل طبیعی گفت و گو کنیم. اگر شما هم در این مورد مشکل دارید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نحوه ی صاف کردن عسل طبیعی

به صورت کلی روش های گوناگونی برای انجام این عمل وجود دارد. اما شیوه ای باید مورد استفاده قرار گیرد کمترین هزینه و زحمت را به همراه داشته باشد. همان طور که اشاره شد صافی ها و مخازن مناسب ترین تجهیزات برای انجام صاف کردن هستند. گنجایش مخازن بیشتر از صافی ها می باشد. بنا به مصرف سالانه باید این تجهیزات را خریداری کرد.  برای مقیاس های زیاد مخازن دو جداره پیشنهاد می شود و در مقیاس های کوچک صافی ها یا همان مخازن تک جداره که از گنجایش کمتری برخوردارند پیشنهاد می شود. با این حال شرایط بسته بندی و صاف کردن عسل طبیعی در این مخازن به یک گونه است.

گام اول گرم کردن عسل

عسل به علت حالت چسبناکی که دارد به سختی حرکت می کند و عمل بسته بندی و صاف شدن را با اختلال روبه رو می کند. به همین خاطر توصیه می شود به عسل قبل از صاف کردن مقداری حرارت داده شود. البته باید توجه داشت که گرم کردن عسل کاملا اصولی باشد. زیرا حرارت بالا موجب از بین رفتن خواص عسل و تغییر رنگ آن می شود. طبق استاندار های موجود این حرارت دهی باید کمتر از 48 درجه و غیر مستقیم باشد تا به عسل آسیبی نرسد.

گام دوم تخلیه عسل از حلب به مخزن

تخلیه عسل از حلب به مخزن یا همان صاف کرن باید با کمی آرامش و احتیاط دنباش شود. زیرا که هر بی احتیاطی باعث ایجاد تلفات می شود. ابتدا باید پارچه ای که دارای سوراخ های ریزی است (توری) بر روی دهانه مخزن قرار داد. قراردهی این پارچه باید به گونه ای باشد که در هنگام تخلیه عسل باز نشود. سپس عسل ها به آرامی از حلب به مخزن منتقل شوند.

گام آخر بسته بندی عسل

پس از گذراندن مراحل اول و دوم نوبت به بسته محصول می رسد. بهترین زمان برای بسته بندی نیز بلافاصله بعد از صاف کردن عسل می باشد. به این علت که عسل گرم شده و و به اصطلاح راحت تر می شود آن را بسته بندی کرد و زمان کمتری برای آن صرف می شود. نکته ای که وجود دارد این است که عسل به خاطر گرم شدن دارای حباب می باشد و بعد از بسته بندی حباب های ریز داخل ظرف وجود دارد. البته جای نگرانی وجود ندارد، بعد از گذشت جند ساعت این حباب ها از بین خواه رفت.

سخن آخر

صاف کردن عسل طبیعی موجب می شود محصول ارائه شده به بازار بهتر معرفی شود و در برند سازی کمک شایانی کند. به همین علت باید این موضوع را کاملا با جدیت پیگیری کرد. اگر شما هم در این زمینه اطلاعاتی دارید می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.  

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.