تاثیرات عسل طبیعی بر روی ورزشکاران و بدنسازان

تاثیرات عسل طبیعی بر روی ورزشکاران و بدنسازان

تاثیرات عسل طبیعی بر روی ورزشکاران و بدنسازان

بیشتر ورزشکاران و بدنسازان جهت تامین انرژی مورد نیاز خود در هنگام تمرین از دارو ها و مکمل های مصنوعی استفاده می کنند تا سطح قند خون را بالا نگهدارند؛ این در حالی است که تحقیقات انجام شده نشان می دهد عسل طبیعی به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به سایر مواد دارد همچنین عسل طبیعی دارای آنزیم، آنتی اکسیدان، املاح معدنی و … می باشد که در تامین انرژی و افزایش سطح قند خود موثر هستند.

ما در این مقاله سعی داریم به فاکتورهایی که در عسل طبیعی موجود هستند و برای ورزشکاران و بدنسازان مناسب می باشد بپردازیم.

عسل طبیعی، سرشار از کربوهیدرات ها

کربوهیدرات‌ ها جزء مهم ترین مواد غذایی مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان به حساب می آیند. این مواد بیشتر در انواع نان های سبوس دار، برنج، انواع سیفی جات و شرینی جات یافت می شود؛ اما عسل طبیعی بیشترین مقدار کربوهیدرات را نسبت به مواد نام برده شده دارد.

عسل در هر قاشق غذا خوری دارای 17 گرم کربوهیدرات می باشد. به همین خاطر یک منبع مناسب جهت تغذیه ورزشکاران می باشد همچنین عسل دارای قند های طبیعی می باشد که در افزایش سطح قند خون تاثیرگذارند.

عسل، یک منبع طبیعی آنتی اکسیدان

بسیار ضرروی است که ورزشکاران ورزش دو و میدانی، دوچرخه سواری، کوهنوردی و ورزش هایی که نیاز به صرف انرژی بیشتری دارد در برنامه های غذایی خود از انواع آنتی اکسیدان ها استفاده کنند.

ورزشکاران جهت انجام تمرین و فعالیت های خود نیاز به انرژی دارند و هر چقدر مقدار فعالیت خود افزایش دهند به انرژی بیشتری نیز نیاز پیدا می کنند، اما اکسیژن همان قدر که برای یک ورزشکار ضرروی است ممکن است خطرناک نیز باشد! اکسیژن ها اضافی مانند رادیکال های آزادی هستند که در بدن وجود دارند و به بدن حمله می کنند و باعث ایجاد خستگی در فرد می شوند؛ آنتی اکسیدان ها از به وجود آمدن این حمله ها جلوگیری می کنند. عسل بهترین ماده جهت وارد کردن آنتی اکسیدان به بدن می باشد.

عسل طبیعی از خستگی در تمرین جلوگیری می کند   

معمولا وزرشکاران و بدنسازان در زمان تمرین با کمبود انرژی روبه رو می شوند، بدن از کربوهیدرات های ذخیره شده در ماهیچه ها جهت تامین انرژی خود استفاده می کند و اگر این منبع هم به پایان برسد پروتئین ها و چربی ها می سوزاند تا انرژی مورد نیاز تامین شود.

مصرف شدن چربی ها و پروتئین ها موجب خستگی و کاهش حجم عضلات می شود؛ میل کردن یک قاشق عسل طبیعی قبل از شروع تمرین علاوه بر اینکه دیگر نیاز نیست از چربی ها و پروتئین ها جهت تامین انرژی استفاده شود از استفاده شدن کربوهیدرات ها هم جلوگیری می کند.

نحوه ی استفاده از عسل توسط ورزشکاران و بدنسازان 

ترکیب عسل با کره ی بادام زمینی 

همان طور که پیش تر گفته شد عسل سرشار از کربوهیدرات ها می باشد که انرژی مورد نیاز ورزشکار تامین می کند؛ ورزشکاران نسبت به هر ساعت تمرین خود نیاز به 30 تا 60 گرم کربوهیدرات دارند، ترکیب عسل و کره ی بادام زمینی این مقدار را برای شما تامین می کند.

طریقه درست کردن این ترکیب هم به این صورت است که 1 قاشق غذاخوری عسل و کره ی بادام زمینی را با یکدیگر مخلوط کنید و 20 دقیقه قبل از شروع تمرین آن را میل کنید.

توجه داشته باشید که عسل و کرده بادام زمینی 2 ماده گرم هستند و از مصرف بیش از اندازه پرهیز کنید.

ترکیب عسل و گرده گل    

گرده گل ماده ای مملو از پروتئین ها است که ترکیب آن با عسل یک معجون فوق العاده را به وجود می آورد، بنابر این شما می توانید با استفاده از این ترکیب پروتئین و انرژی خود را تامین کنید همچنین گرده گل بسیار انرژی زا می باشد و مصرف تکی نیز برای ورزشکاران مفید است.

نحوه ی درست کردن این معجون هم به این صورت است که ابتدا باید یک قاشق چایی خوری گرده گل را پودر کرده و سپس با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و سپس آن را میل کنید. از این ترکیب هم مانند ترکیب قبلی 20 دقیقه قبل از شروع تمرین میل کنید.

گرده گل برای کسانی که دارای حساسیت های فصلی می باشند توصیه نمی شود همچنین یک ماده گرم نیز به حساب می آید و از مصرف زیاد پرهیز کنید.

شربت عسل 

یکی دیگر از روش های مصرف عسل که بسیار موثر می باشد استفاده از آن به صورت شربت می باشد، این روش نسبت به روش های دیگر راحت تر آماده می شود اما انرژی کمتری به شما می رساند.

برای درست کردن این شربت کافیست مقداری عسل را به 1 لیوان آب ولرم اضافه کنید و سپس مقداری لیمو تازه داخل آن بریزید، حالا می توانید از این شربت استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی شد به فاکتور هایی که در عسل موجود است و برای ورزشکاران ینز مناسب است پرداخته شود. عسل به تنهایی یک ماده موثر برای ورزشکاران است اما ترکیب آن با مواردی که گفته شد بسیار مفید تر و موثر تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.