تاریخچه ی عسل و زنبور عسل

تاریخچه ی عسل و زنبور عسل

تاریخچه ی عسل و زنبور عسل

زنبورهای عسل یکی از ارزشمند ترین حشراتی می باشند که خداوند آنها را خلق کرده است. قدمت وجود زنبورهای عسل بر روی کره ی زمین بیش از 150 میلیون سال می باشد. یعنی طول عمر این حشره ی ارزشمند بیشتر از انسان و برخی از گونه های جانوری و گیاهی منقرض شده است.

زنبورها در گذشته کاملا فاقد یک زندگی دسته جمعی بودند.  در واقع مانند زنبوران شکارچی (قرمز و زرد) به صورت پراکنده زندگی می کردند. این پراکندگی در زندگی زنبورها آنها را با مشکلاتی روبه رو کرده بود. مشکلاتی همچون حمله زنبوران شکارچی، تولید اندک عسل و…

اما با گذشت زمان و پی بردن انسان ها به وجود حشره ی زنبور عسل متوجه شدند که می توانند زنبورهای عسل را به صورت مدیریت شده پرورش دهند. این پرورش زنبورها با سختی هایی روبه رو بود اما به سودی که در مقابل وجود داشت می ارزید.

شروع پرورش زنبورهای عسل

پس از آن که انسان ها پی بردند می توانند زنبورهای عسل را پرورش دهند شروع به ساخت محلی برای آنها کردند که امروزه به آن ها کندو می گویند. این کندو ها همانند کندو های امروزی در سراسر جهان یک شکل نبودند. هر فرد نسبت به موقعیت مکانی که در آن زندگی می کرد یک مدل کندو ساخته بود. برای مثال افرادی که در نواحی جنگلی زندگی می کردند با استفاده از تنه ی درختان آشیانه ای برای زنبور ها درست کرده بودند. یا در مناطق دیگر با استفاده از سبد، سفال و… سر پناهی درست می کردند تا بتوانند زنبور های عسل را پرورش دهند.

در واقع کلنی های ساخته شده ی هر منطقه از این مزیت برخوردار بودند که زنبورها در برابر شرایط جوی آب هوا از بین نروند. این درحالی بود که کندو با مشکلات زیادی همراه بودند. مشکلاتی مانند عدم وجود قاب در کلنی، ذخیره اندک عسل، عدم بازرسی صحیح از کلنی و ناتوانی در کنترل بیماری ها و…

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و ساخته شدن کندو های جدید و مدرن دیگر مشکلاتی از این قبیل وجود ندارد. کندو های جدید در انواع مختلفی تولید می شوند که معروف ترین نوع آنها لانگستروت می باشند. ما در مطلب بررسی انواع کندو های زنبورعسل به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته ایم.

نبود زنبور عسل و مشکلات آن برای کره ی زمین

آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که دلیل اهمیت وجود زنبور عسل بر روی کره ی زمین چیست؟ آیا این حشرات کوچک خلق شده اند فقط عسل مورد نیاز ما را تامین کنند!؟ خیر در واقع این گونه نمی باشد. مهم ترین وظیفه ای که زنبورهای عسل بر عهده دارند انجام عمل گرده افشانی در طبیعت می باشد.

همان طور که می دانید انسان ها و حیوانات با توجه به مواد موجود در طبیعت نیاز های خود را رفع می کنند. زنبورهای عسل بیش از 70 درصد عمل پرده افشانی را در طبیعت انجام می دهند. حال تصور کنید اگر این عمل توسط زنبورها انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟ مسلما طبیعت از بین خواهد رفت و حیات انسان ها و حیوانات به خطر خواهد افتاد.

تاریخچه ی عسل در سه کشور ایران، یونان و مصر

ایران: اهمیت به زنبور و فرآورده های آن در ایران از دوره ی هخامنشیان بوده است. یکی از دلایل که می توان گفت زنبورداری قدمت دیرینه ای در ایران دارد؛ کشف شدن خنجری با طرح و نگار های زنبور عسل در شهر لرستان 1200سال قبل از میلاد مسیح می باشد. این خنجر درحال حاضر در موزه ی بروکسل کشور بلژیک نگهداری می شود.

همچنین آثار های باستانی در ایران یافت شدند که نشان می دهد توجه به زنبورداری  از دیر بازدم در این کشور حائز اهمیت بوده است.

یونان: در کشور یونان عسل یکی از گرانترین و با ارزشمند ترین هدایا به شمار می رفت. زیرا آنها تصور می کردند با مصرف خوارکی بهشتی جاودانه هستند و ارزشمند ترین خوراکی بهشت برای آنان است.

مصر: عسل یکی از مهم ترین ارکان در زندگی مصریان باستان به حساب می آمده است. بر اساس حکاکی ها بر روی دیواره های غار ها و… این کشور می توان گفت برای این ماده چقدر ارزش قائل بودند. همچنین اطبای مصری در داروهای خود از عسل برای شفا بخشی استفاده می کردند. حتی آنها در مردگان خود را به وسیله ی موم، مومیایی می کردند تا جسم آنها متلاشی نشود.

اشاره به عسل در ادیان مختلف

مسیحیت: در کتاب انجیل مسیحیت عسل به عنوان یک دارو برای شفا بخشی مردم آمده است. مسیحیان به همین خاطر آن را یک ماده ارزشمند می دانند و برای عیادت مریض می برند.

یهودیت: در کتاب آسمانی یهودیان به سرزمینی به نام شیر و عسل اشاره شده است که پس از مرگ به آنجا می روند و از رود هایی که در آن عسل و شیر جاری است استفاده می کنند. علاوه بر این زمانی که حضرت یعقوب فرزندان خود را به سمت مصر راهی می کرد به آنها گفت در هنگام بازگشت با خود عسل بیاورند.

اسلام: در دین اسلام هم به عسل و اهمیت آن اشاره شده است. به گونه ای که در کتاب قرآن  سوره ای به نام زنبور عسل وجود دارد و دربارهی آن سخن می گوید.

سخن آخر

عسل و زنبور عسل دارای تاریخچه ی غنی و کهن می باشند که خداوند آن را خلق کرده است تا ما از آن بهره ببریم. آیا شما هم اطلاعاتی در این باره دارید؟ اگر دارید می توانید از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.