تفاوت های عسل وحشی با کندو

تفاوت های عسل وحشی با کندو

عسل ماده ی شیرین و ارزشمند است که از دوران باستان مورد استفاده ی انسان ها بوده است. عسل به عنوان یک ماده خوراکی و بدست آمده از طبیعت ارزش غذایی بالایی دارد. ما امروزه شاهد آن هستیم که انواع عسل ها در حال عرضه می باشند. یکی از مسائل مهم هم در خرید عسل دقیقا همین موضوع است. وجود عسل های گوناگون در بازار فرایند خرید را برای خریداران سخت کرده است. در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که خریداران در هنگام خرید با انتخاب نوع عسل خود با مشکل مواجه شده اند و نمی دانند چه نوع عسلی خریداری کنند. یکی از دغدغه های خریداران در زمان خرید، انتخاب بین عسل کندو(پرورشی) و عسل وحشی است.

درباره عسل وحشی نظرات متفاوتی وجود دارد. بعضی از افراد معتقد هستند که با عسل کندو هیچ تفاوتی ندارد و فقط عسل وحشی از قیمت بیشتری برخوردار است. با این حال برخی افراد معتقد هستند که عسل وحشی از نظر خواص و… با عسل کندو متفاوت است و تنها باید از آن استفاده کرد.

این دیدگاه باعث شده است که افرادی که قصد خرید عسل را دارند با مشکل مواجه شوند و در انتخاب خود دچار شک و تردید شوند. همچنین عده ای افراد سود جود از این مسئله سو استفاده می کنند و به اسم عسل وحشی محصول تقلبی بدست مردم می دهند. در این مطلب ما قصد داریم به طور تخصصی به تفاوت های عسل کندو و عسل وحشی بپردازیم.

عسل وحشی چیست؟

قبل از اینکه به صورت تخصصی درباره ی تفاوت های عسل وحشی و عسل کندو گفت و گو کنیم بهتر است که با عسل وحشی بیشتر آشنا شوید.

عسل وحشی عسلی است که توسط زنبورهای وحشی در خارج از محیط کندو ساخته می شود. این عسل معمولا بر روی شاخه ی درخت، لابه لای صخره ها و سنگ و… یافت می شود و با نام های دیگری مثل عسل کوهی، درختی و صخره ای شناخته می شود.

به طور کلی در کشور ایران زنبورهای عسل در 2 نژاد وحشی و پرورشی وجود دارند. زنبورهای پرورشی همان زنبور هایی هستند که در کندو نگهداری می شوند. اما زنبورهای وحشی که به آنها زنبورهای ریز هم می گویند تنها در مناطق خاصی در ایران یافت می شوند. معمولا این زنبورها در ارتفاعات زاگرس، جنوب کشور و سمت کردستان یافت می شود.

تفاوت های ظاهری زنبور پرورشی و زنبور وحشی

همان طور که اشاره شد شکل ظاهری آنها نسبت به زنبورهای پرورشی ریز تر و کوچک تر است. خرطوم زنبورهای وحشی بزرگ تر می باشد و نکته ی جالب این است که آنها تمایل به پرورشی شدن ندارند. همچنین نوع لانه یا شان سازی این نیز با یکدیگر متفاوت است. زنبورهای وحشی تنها یک شان یا لانه و می سازند و آن را گسترش می دهند. اما زنبورهای پرورشی اقدام به ساخت چند شان می کنند تفاوتی هم ندارد که در کندو یا خارج از آن باشند.

برخی از افراد معتقد هستند که شکل ظاهری شان سازی این نیز با هم متفاوت است. شانی که زنبورهای وحشی بافته است از سلول های کوچک تری برخوردار است. اما این نکته تا زمان نگارش این مطلب به اثبات نرسیده است. زیرا که در صورت عدم استفاده از ورق موم در کندو زنبورها اقدام به شان سازی می کنند که اصطلاحا به آن خود بافت می گویند. سلول های موم خود بافت نیز می تواند همانند سلول های ساخته شده توسط زنبورهای وحشی باشد.

زنبورهای پرورشی را با زنبورهای وحشی اشتباه نگیرید!؟

معمولا در فصل بهار زنبورهای پرورشی بنا بر دلایلی اقدام به بچه دادن می کنند. این بچه دهی همراه با خارج شدن زنبور ملکه با تعدادی از زنبورهای کلونی است. این زنبورها که از کندو خارج شده اند کیلومتر ها پرواز می کنند و در محل مناسبی مثل شاخه ی درخت و… کلونی تشکیل می دهد. در بسیاری از مواقع افراد این زنبورها را با زنبورهای وحشی اشتباه می گیرند و عسل تولید شده آنها را به اسم عسل وحشی به فروش می رسانند.

در بسیاری از مواقع مشاهده است که افرادی که تا به حال تجربه زنبورداری نداشته اند به فروشگاه مجموعه عسل بوم مراجعه کرده اند و اقدام به خرید کندو کرده اند. وقتی که علت این کار از آنها پرس و جو شدیم گفتند که تعدادی زنبور بر روی شاخه ی درختی جمع شده اند و می خواهند آنها را به داخل کندو انتقال دهند. این زنبورها در واقع همان زنبوری هستند که از کندو خارج شده اند. اگر شما هم در محل زندگی تان تعدادی زنبور مشاهده کردید می توانید با خریداری کردن یک کندو آنها را پرورش دهید.

تفاوت های عسل وحشی با کندو از نظر زیست بوم

زمستان گذرانی زنبورها

یکی از مسائلی باعث به وجود آمدن تفاوت در بین عسل وحشی و کندو می شود نوع زمستان گذرانی آنها است. قبل از اینکه به این مسئله به صورت دقیق بپردازیم بهتر است کمی اطلاعات درباره ی نوع زندگی زنبور عسل بدست آورید. زنبورهای عسل وحشی، پرورشی و… فلسفه ی زندگی زنبورهای عسل به این صورت است که در 6 ماه اول سال عسل ذخیره کنند تا فصل سرد سال از آن بتوانند استفاده کنند. دقیقا همین مسئله است موجب تفاوت در زمستان گذرانی آنها می شود.

زنبورهای وحشی زمستان را با عسلی که ذخیره کرده اند سر می کنند. اما زنبورهای پرورشی عسلی که ذخیره کرده اند توسط زنبوردار برداشته شده و در زمستان تغذیه می شوند. البته بعضی از زنبورداران به ذخیره ی زمستانه کندو دست نمی زنند. به هر حال این یکی از مسائلی می باشد که آنها از هم متمایز کرده است.

استرس های محیطی

برخی از افراد باور دارند که کندو های زنبورهای عسل به علت جا به جایی ها، قرار گرفتن در محیطی انسان ها تردد می کنند و موارد از این قبیل دچار استرس هایی می شوند که همین مسئله در کیفیت عسل تولید شده تاثیر گذار است. این درحالی است که زنبورهای وحشی در محیطی دور از سر و صدا زندگی می کنند.

تغذیه

زنبورهای وحشی به علت آزادانه زندگی کردن مناطق را بهتر می توانند بررسی کنند و در بهترین منطقه اقدام به کلونی سازی کنند. بنا بر این ممکن است عسل تولید شده توسط آنها از کیفیت بهتری نسبت به عسل کندو داشته باشد. اما نکته ای وجود دارد این است که تمامی عسل های وحشی از این رویه برخوردار هستند!؟

قطعا خیر، ممکن است منطقه ای زنبورهای وحشی در آن زندگی می کنند در یک سال از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار نباشد و زنبورها زمان زیادی نداشته باشد تا کوچ کند. این در حالی است که عسل تولید شده توسط زنبورهای پرورشی کیفیت بهتری دارند. پس همیشه عسل تولید شده توسط زنبور وحشی کیفیت لازم را ندارد.

عسل وحشی خریداری نکنید!

اگر فرض را بر این بگیریم که خواص عسل وحشی بهتر از عسل پرورشی است و بر آن برتری دارد. باز با این حال توصیه می شود عسل وحشی را خریداری نکنید. در واقع برداشت و فروش عسل وحشی نیازمند تجربه و اطلاعات می باشد. متاسفانه ما امروزه شاهد آن هستیم که افراد سود جود با رفتار های نادرست در مقابل زنبورهای وحشی باعث از بین رفتن این گونه می شوند. همان طور که اشاره شد زنبورهای وحشی عسل را برای زمستان خود ذخیره می کنند و با برداشت آن باعث منقرض شدن زنبورهای وحشی می شود. منقرض شدن زنبورهای عسل امر گرده افشانی را با مشکل مواجه می کند و در نهایت باعث از بین رفتن کره ی زمین می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.