تفاوت کندو های بومی با مدرن و معرفی انواع آن

تفاوت کندو های بومی با مدرن و معرفی انواع آن

تفاوت کندو های بومی با مدرن و معرفی انواع آن

زنبور های عسل یکی از جالب ترین و شگفت انگیز ترین حشرات خلق شده است. از گذشته تا به حال انسان ها سعی کرده اند به شیوه ی زندگی زنبورهای عسل پی ببرند. انسان برای استفاده های بهتر از عسل و فرآورده های زنبورعسل به تحقیق کلونی های وحشی پرداخت و سعی کرد تا مکانی برای زنبورعسل ایجاد کند که شباهت زیادی به محل زندگی طبیعی آن داشته باشد.

ابتدا انسان ها برای بهره وری از زنبورعسل کندو های بومی را ساخت و از آن استفاده می کرد. اما امروزه با پیشرفت علم و صنعت و ساخته شدن کندو های مدرن دیگر از کندوهای بومی استفاده نمی شود.

قبل از شروع زنبورداری نیاز است زنبورداران اطلاعاتی درباره ی محل زندگی زنبورها داشته باشند. از این رو، در این مقاله تلاش کرده ایم به شما تفاوت هایی که در بین کندو های بومی و مدن وجود دارد معرفی کنیم. تا شما علاقه مندان به شغل زنبورداری اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

کندو چیست؟

کلونی یا کندو محل زندگی زنبورهای عسل می باشد. زنبورهای عسل کاملا زندگی اجتماعی دارند و به یکدیگر وابسته می باشند. به طوری که اگر نیمی از آنها از بین برود باقی مانده جمیعت هم طولی نمی کشد که از بین می روند. زنبورهای عسل هر کدام یک وظیفه ای در کلونی دارند. برای مثال زنبورهای کارگر وظیفه ی محافظت از کندو در برابر مهاجم ها دارند یا زنبور نر وظیفه ی بارور کردن ملکه را دارد.

کندو های زنبورعسل در 2 نوع بومی و مدرن وجود دارند. همچنین کندو های مدرن در 2 نوع لانگستروت و دادانت تقسیم می شوند که در ادامه به صورت تخصصی به آنها پرداخته ایم.

کندو های بومی

محل هایی همچون سبد، تنه ی درختان، کوزه و… که زنبورهای عسل در آن زندگی می کنند را کندو های بومی می گویند. این کلونی ها برخلاف کندو های مدرن شان های آن متحرک نمی باشند. همچین مقدار عسلی که در این کندو ها می توان برداشت کرد بین 4تا8 کیلوگرم می باشد.

در اسان های اصفهان، برد و کرمانشاه معمولا زنبورداران از کندو های بومی استفاده می کنند. امروزه از این کندو ها خیلی کم استفاده می شود و کمتر کسی پیدا می شود که از آنها استفاده کند. کندو های بومی به علت معایبی زیادی که دارد به تدریج از آن است می شوند و جای خود را به کندو های مدرن تر داده است.

معایب های کندو های بومی

در زمان برداشت عسل جمیعت کلونی آسیب می رسد.

امکان بازدید و نظارت بر کندو ها وجود ندارد.

در صورت از بین رفتن ملکه شما نمی توانید ملکه جدیدی معرفی کنید.

در حمل و نقل احتمال آسیب دیدگی کلونی بالا می باشد.

سالانه عسل کمی برداشت می شود.

در صورت ضعیف شدن کندو امکان ادغام کردن آن وجود  ندارد.

کنترل کردن بیماری های زنبور بسیار سخت می باشد.

مواردی که خواندید تنها چند مورد از معایب کندوهای بومی است. این درحالی می باشد که درحال حاضر کندو های مدرن تر و مناسبی ساخته شده می باشد.

کندو جعبه ای یا مدرن

همان طور که خواندید در زمان های گذشته زنبورداران از کندو های بومی استفاده می کردند و موجب تخریب و تلفات زنبورهای عسل می شد. اما خوشبختانه کندوهایی طراحی و ساخته شده اند که به زنبورداران این امکان را می دهد که بتوانند عسل های تولید شده را خیلی آسان برداشت کنند بدون آنکه به زنبورهای عسل آسیبی برسد.

ساخت و طراحی کندو های مردن به طوری است که در هنگام بازدید زنبوردار کار راحتی دارد. همچنین قاب های عسل متحرک هستند و آن ها را جابه جا کرد و میزان عسل تولید شده در این کندو ها خیلی بیشتر از کندو های بومی است.

همان گونه که پیشتر مطالعه کردید کندو های مدرن در 2 مدل دادانت و لانگستروت وجود دارد. نوع لانگستروت معروف ترین و پرکاربرد ترین نوع این کندو می باشد. این 2مدل با یکدیگر تفاوت های زیادی ندارند. تنها تفاوت های آنها در تعداد قاب ها و اندازه های آن می باشد.

مزایای استفاده از کندو های مدرن

امکان نظارت به کلونی را زنبوردار دارد.

برداشت راحت و حجم بیشتر عسل از کندو

امکان ادغام زنبورها در صورت نیاز

کنترل کردن بیماری و آفات زنبورعسل وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی کندو های بومی و مدرن پرداختیم و شما علاقه مندان به طبیعت و زنبورعسل اطلاعاتی در این زمینه کسب کردید.

آیا شما هم اطلاعاتی درباره تفاوت کندوها بومی و مدرن دارید؟ اگر دارید می توانید از طریق نظرات با ما درمیان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.