درمان زخم ناشی از جراحی با عسل طبیعی

درمان زخم ناشی از جراحی با عسل طبیعی

درمان زخم ناشی از جراحی با عسل طبیعی

بزرگترین مشکلی که بعد از جراحی برای یک فرد به وجود می آید زخمی است که به خاطر جراحی ساخته شده است، این زخم در واقع بخیه ای است که زده شده و افراد همیشه به دنبال راهکای هایی برای حل این مشکل می باشند، روند بهبود محل زخم بسیار طولانی می باشد حتی ممکن است در بعضی از مواقع جای زخم تا سالیان سال باقی بماند.

پزشکان برای برطرف کردن این مشکل انواع راهکار ها را ارائه می دهند؛ یکی از راهکار ها استفاده از عسل طبیعی می باشد طبق تجربیات بدست آمده و آزمایشات انجام شده عسل نسبت به سایر گزینه ها بهترین گزینه می باشد زیرا که روند بهبود را سرعت می بخشد.

همان طور که می دانید وقتی که قسمتی از بدن زخم می شود ( فرقی هم نمی کند چه نوع زخمی باشد) باکتری ها می توانند خیلی آسان به آن ورود کنند و در نهایت به زخم عفونی تبدیل شود؛ از آنجایی که عسل دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد یک گزینه ی مناسب برای جلوگیری از عفونت می باشد.

ما در این مقاله به نکاتی که باید قبل از استفاده از عسل طبیعی برای درمان محل زخم بدانید پرداخته ایم و همچنین به نحوه ی استفاده از عسل طبیعی نیز اشاره کرده ایم.

عسل چگونه به درمان زخم ناشی از جراحی کمک می کند؟ 

دلیل های خیلی زیادی وجود دارد که نشان می دهد عسل طبیعی می تواند به زخم ها کمک کند، آشنایی با آنها به شما کمک می کند تا با آسودگی خیال شما از این محصول استفاده کنید؛ ما در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

خاصیت PH اسیدی

عسل دارای یک ماده به نام PH اسیدی می باشد. PH اسید موجود در عسل باعث می شود جریان خون در بدن بیشتر شود، وقتی که جریان خون بیشتر می شود محل زخم خیلی سریع تر بهبود می یابد و یکی از مهم ترین دلایل استفاده از عسل برای زخم جراحی همین خاصیت PH اسیدی عسل می باشد.

خاصیت ضد باکتری عسل 

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد زخم ها مکان مناسبی برای ورود انواع باکتری ها می باشند که در نهایت موجب عفونت زخم می شود. استفاده از عسل طبیعی به صورت مالشی (موضعی) باعث می شود باکتری ها خیلی سریعتر از بین بروند همچنین به روند بهبود محل زخم سرعت می بخشد؛ اگر از عسل طبیعی بر روی محل زخم استفاده کنید اطمینان خاطر داشته باشید که زخم شما چرک نمی کند.

آیا از عسل طبیعی می توان برای همه ی زخم ها استفاده کرد؟ 

قطعا خیر! در حالت کلی استفاده از عسل طبیعی برای همه ی زخم های جراحی مناسب نیست، اگر بعد از کشیدن بخیه ها زخم شما به درستی جوش نخورده باشد استفاده از عسل توصیه نمی شود زیرا که ممکن است برای شما مشکل ساز شود. علاوه بر اینها بسیاری از افراد به عسل و زنبور عسل حساسیت دارند و نمی توانند از آن ها استفاده کنند.

برای آنکه متوجه شوید که شما به عسل حسایت دارید یا خیر باید مقداری عسل بر روی قسمت سالم پوست مالش دهید و بعد از گذشت چند ساعت اگر علائمی همچون خارش و قرمزی بر روی پوست شما ایجاد شد شما به عسل حساسیت دارید و یا اینکه قبل از استفاده از عسل به پزشک مراجعه کنید و از آن مشورت بگرید.

روش استفاده از عسل طبیعی برای رفع زخم 

بهترین روشی که اطبا توصیه می کنند و در عین حال بهترین روش نیز محسوب می شود استفاده از عسل طبیعی به صورت مالشی (موضعی) است. برای انجام این کار ابتدا باید مقداری عسل را روی یک بانداژ تمیز بزنید و سپس آن را در محل زخم قرار دهید و ببندید، احتمال اینکه عسل روی بانداژ  به خوبی قرار نگیرد نیز وجود دارد شما با رقیق کردن عسل این مشکل را برطرف می کنید؛ توجه داشته باشید که باید بانداژ هر چند ساعت یک بار تعویض شود.

در برخی موارد زخم ها نیازی به بانداژ ندارند، اگر زخم شما از این دسته می باشد می توانید عسل را به صورت ساده در دور موضع مورد نظر مالش دهید و پس از گذشت چند دقیقه آن را شست و شو دهید البته به شرطی که استفاده از آب بر روی محل زخم بلامانع باشد.

چقدر زمان لازم است که اثرات عسل طبیعی را روی زخم ببینیم 

مصرف عسل طبیعی به صورت مداوم و دائمی فقط می تواند مشکل شما را برطرف کند؛ اگر شما فردی کم حوصله و بی طاقت هستید استفاده از عسل طبیعی اصلا توصیه نمی شود زیرا که فقط وقت خود را تلف کرده اید. همچنین اگر می خواهید که جای بخیه ها محو شوند عسل بسیار می تواند به این موضوع کمک کند، شما می توانید با دستور عمل های موجود کرمی از عسل طبیعی تهیه کنید و بر روی زخم خود استفاده کنید.

سخن آخر

همان طور گه گفته شد برای رفع زخم ناشی از جراحی استفاده ی مالشی از عسل طبیعی بهترین گزینه می باشد، این روش بر روی برخی از زخم های دارای بانداژ تاثیر ندارد اما در اکثر مواقع بعد از باز کردن بانداژ ( منظور از بانداژ بخیه می باشد) بر روی آن زخم ها نیز تاثیر گذار است همچین مصرف موضعی از عسل طبیعی باعث می شود زخم شما عفونت یا چرک نکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.