دلیل کف کردن عسل

دلیل کف کردن عسل چیست

دلیل کف کردن عسل چیست

احیانا اگر شما از مصرف کنندگان همیشگی عسل های طبیعی باشید و به صورت روزانه و در صبحانه  عسل مصرف کنید احتمالا در هنگام خرید و یا هنگام باز کردن ظرف با این صحنه روبه رو شدیده اید که بر روی سطح عسل یک لایه کف مانند  سفید رنگ قرار گرفته است و بعضا این تصورحاصل می شود که این عسل احتمالا خراب شده و دیگر قابل  مصرف نیست.

حال اگر علاقه دارید به صورت  علمی این موضوع را درک کنید با ما همراه باشید تا این مسئله را به طور کامل بررسی کنیم.

عسل ها طبیعی ترین شیرین کننده های موجود در  طبیعت هستند که هزاران سال است مورد استفاده تمام موجودات قرار گرفته است و بینش بیشتر مردم از عسل یک ماده دارویی و شفا دهنده و با اثرات درمانی ویژه که از قضا طعم بسیار مطبوعی هم دارد است به خاطر همین نیز حساسیت  خرید بین مردم بالایی دارد و داشتن اطلاعات در این مورد می تواند لذت مصرف عسل طبیعی را  دوچندان نماید.

به طور کل عسل طبیعی توسط زنبورهای عسل و در داخل کلنی و با جمع کردن  شهد گیاهان ویژه  تولید می شود.
عسل بعد از تولید شدن در کندو و در میان کلنی توسط زنبورداران از شان ها جدا شده و بسته بندی میشوند. معمولا و به طور پیش فرص در عسل  نباید هیچ  ماده افزودنی به جز عسل باشد و چیزی  غیر از عسل از نظر  استاندارد قابل قبول نیست.

اما به کرات دیده شده که  فروشگاه های عسل  و یا در زمان خرید عسل یک لایه کف بر روی سطح  عسل به وجود آمده حال موضوعی که مطرح است این است که  این لایه سفید رنگ از چه چیزی ساخته شده  و  آیا وجود این لایه سفید بر روی کیفیت و خلوص عسل ما تاثیر گذار است ؟

 به طور علمی و دقیق وجود این کف ممکن است به 2 دلیل باشد :

1-بسته بندی عسل موجب تولید کف شده است :  عسل یک محلول به شدت  غلیظ می باشد و اضافه شدن ذرات هوا در هنگام پرکردن بطری های عسل و یا هنگام تصفیه عسل بسیار محتمل میباشد. در هنگام مخلوط کردن عسل طبیعی  مقادیری از  ذرات هوا به داخل بسته بندی عسل  وارد می شوند و اگر در مخزن های  بسته بندی زمان  کافی برای خارج شدن ذرات هوا از عسل وجود نداشته باشد این ذرات هوا به همراه عسل بسته بندی شده  و به مرور زمان به روی سطح  عسل جمع میشوند  و به صورت یک لایه سفید کف مانند ظاهر می شود. باید  بدانید که این کف دلیلی بر کیفیت پایین عسل نیست و عسل کاملا قابل مصرف است  و هیچ مسئله ای  ندارد اگرچه که باید  در پروسه بسته بندی عسل ملزومات مربوطه  آن کاملا رعایت شود تا این مشکل برطرف شود چون در مشتری پسندی آن موثر است.

2- کف حاصل از شهد : داخل شهد گیاهان مواد موثره خاصی وجود دارد به نام ساپونین. این مواد  که اثرات دارویی زیادی هم داردند به طور طبیعی کف  تولید می کنند که در عسل های خاصی همانند عسل خارشتر، کنار وجود بیشتری دارد این مواد در شهد گل ها و در ادامه در عسل به وجود می آید. حتی در زمان  برداشت کردن  عسل از کلنی ها نیز خیلی از کندو داران با این صحنه مواجه اند که در سطح حلب ها یک لایه کف تشکیل شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.