راه کار های افزایش تولید عسل در کندو

راه کار های افزایش تولید عسل در کندو

راه کار های افزایش تولید عسل در کندو

شغل زنبورداری از مشاغل سخت و پر تلاش محسوب می شود. زنبوردارانی که یک سال تمام برای کندو ها زحمت کشیده اند تا بتوانند از آنها مقداری عسل برداشت کنند. آنها مسلما به دنبال برداشت حداکثری هستند. زنبورداران باید از روش های مناسب برای تولید عسل بیشتر استفاده کنند. به طور کلی راه کار های زیادی برای افزایش تولید عسل در کندو وجود دارند که هر کدام مزایا و مزیت های خود را دارد. در فهرست زیر روش هایی که مناسب برای افزایش عسل مناسب هستند را مشاهده می کنید.

  • افزایش قاب های کندو
  • وجود جمعیت قوی و قدرتمند
  • افزایش قاب های کندو
  • محافظت از کندو در برابر شکارچیان و آفات
  • کوچ دادن کلونی ها

افزایش قاب های کلونی

یکی از اقدامات مفید و موثر جهت برداشت حداکثری عسل از کلونی ها افزایش قاب های آن می باشد. در فصل بهار به علت وجود شهد در طبیعت فعالیت زنبور های عسل دو برابر می شود. همین مسئله می تواند به برداشت بیشتر عسل کمک کرد. البته باید توجه داشت که در این موضوع زیاده روی نشود زیرا که می تواند موجب حمله و غارت زنبور های مهاجم می شود.

وجود جمعیت قوی و قدرتمند

از دیگر مسائلی که در افزایش تولید عسل تاثیرگذار است وجود یک جمعیت قوی می باشد. مسلما وقتی جمعیت کندو زیاد باشد شهدی که وارد کلونی می شود بیشتر است و در نهایت منجر به افزایش تولید می شود. منشا وجود یک جمعیت قوی بر می گردد به فصل تابستان و پاییز سال قبل، هنگامی که کلونی در حال جمعیت سازی برای فصل زمستان است. این جمعیت سازی به قدری باید قوی باشد که پس از تمام شدن زمستان کندو به اندازه کافی قدرتمند باشد. استفاده از مکمل p6 یکی از ار روش هایی که در فصل تابستان و پاییز به جمعیت سازی می تواند کمک کند.

محافظت از کندو در برابر شکارچیان و آفات

بدون اغراق بد ترین اتفاقی که می تواند برای هر کلونی رخ دهد حمله ی شکارچیان و وجود بیماری است. زنبورهای قرمز و زرد از جمله شکارچیان هستند که به کندو زنبورهای عسل حمله ور می شوند و آنها را غارت می کنند. دور نگه داشتن کندو ها از این زنبورها و انواع آفات ها می تواند در افزایش تولید عسل موثر باشد. استفاده از تله گیر مناسب ترین روش برای جلوگیری از حمله زنبورهای مهاجم است.

کوچ دادن کلونی ها

خوشبختانه ایران کشوری 4 فصل می باشد و همین موضوع در برداشت حداکثری عسل می تواند مفید واقع شود. با به پایان رسیدن شهد یک منطقه زنبورها درگیر منبعی برای تغذیه ندارند و در نهایت تولید عسل متوقف می شود. این در حالی است که با جا به جایی کلونی ها می توان این موضوع را حل کرد. معمولا در فصل بهار و تابستان تمامی مناطق ایران از شهد مناسبی برخوردار هستند. اما در فصل پاییز تنها در جنوب کشور است که می توان شهد یافت. کوچ دادن کندو ها به سمت جنوب در فصل پاییز یکی دیگر از عواملی است که می تواند در برداشت بیشتر عسل تاثیر گدار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.