علت پروانه زدن عسل های موم دار و مقابله با آنها

علت پروانه زدن عسل های موم دار و مقابله با آنها

علت پروانه زدن عسل های موم دار و مقابله با آنها

بدون شک عسل یکی از بهترین خوراکی هایی می باشد که خداوند به انسان ها اعطا کرده است. همان طور که مستحضر هستید این ماده ارزشمند دارای خواص های گوناگونی می باشد. در گذشته به علت کمبود امکانات عسل ها تنها به صورت موم دار عرضه می شدند. اما خوشبختانه امروزه با ساخته شدن البسه های مناسب شاهد آن هستیم که عسل ها بدون موم نیز به فروش می رسند. با این حال همچنان افرادی وجود دارند که خرید عسل موم دار را به صاف شده ترجیح می دهند.

بر اساس گزارش ها مصرف عسل های موم دار بنابر دلایلی درحال کاهش است. یکی از علل هایی موجب کاهش مصرف این عسل ها شده است وجود کرم یا پروانه در آنها است! ما در این مطلب قصد داریم درباره ی علت پروانه زدن عسل های موم دار و روش های مقابله با آنها بپردازیم. اگر شما هم به دنبال علت این مشکل در عسل ها می باشید توصیه می کنیم تا آخر این نوشته با ما همراه باشید.

دلیل کرم و پروانه زدن عسل های که موم دارند چیست؟

زنبورهای عسل برای اینکه بتوانند تولیدات خود را ذخیره کنند نیازمند یک محلی هستند. به همین خاطر آنها قبل از اینکه شروع به تولید عسل و… کنند اقدام به موم سازی می کنند. کرم های موم خوار تنها موجودی هستند که قادر به هضم موم زنبورعسل می باشند. بنابراین آنها علاقه ی شدیدی به استفاده از موم ها دارند و جز آفات زنبورداری محسوب می شوند. پروانه های موم خوار فقط بر روی شان های مومی تخم ریزی می کنند و لارو های آنها پس از به دنیا آمدن به موم ها حمله ور می شوند. پس از رشد کردن، لارو ها به دور خود پیله می بندند و تبدیل به پروانه می شوند. آنها در تمامی مقاطع زندگی خود از موم ها تغذیه می کنند.

یکی از دلایلی که بسیاری از کارشناسان تغذیه استفاده از عسل صاف شده را به عسل موم دارد ترجیح می دهند همین موضوع می باشد. با این حال استفاده از عسل های موم دار هیچ ممنوعیتی ندارد.

روش های مقابله با پروانه ی موم خوار

قبل از خارج شدن شان های عسل از داخل کندو اقدامات گوناگونی می توان انجام داد که در ادامه به اشاره خواهیم کرد. اما مسئله این است که پس از خرید چگونه پروانه و کرم ها را از بین ببریم؟

برای از بین بردن کرم های موم خار پس از خارج شدن عسل از کندو تنها یک روش وجود دارد. حذف قسمتی که کرم ها بر روی آن پیله بستند تنها راه حل مناسب برای مقابله با آنها می باشد. البته برخی از افراد معتقد هستند که قرار دادن عسل در یخچال هم می تواند از این عمل جلوگیری کند.

کرم های موم خوار معمولا وارد کلونی هایی که ضعیف شده اند می شوند و تخم ریزی می کنند. زنبورداران باید ضایعات هایی که در کف کندو جمع شده اند را تمیز کنند. همچنین وقتی کندویی به کرم موم خوار دچار می شود باید سریعا درمان شوند. اولین اقدامی که باید صورت گیرد خارج کردن قاب های آلوده شده می باشد سپس باید آنها سوزانده شوند.

برای درمان کرم موم خوار می توان از قرص فسفید آلومینیوم یا فستوکسین استفاده کرد و کلونی ضد عفونی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.