عوامل تاثیرگذار در قیمت عسل طبیعی

عوامل تاثیرگذار در قیمت عسل طبیعی

عوامل تاثیرگذار در قیمت عسل طبیعی

عسل طبیعی ماده ای است که توسط زنبور عسل تولید می شود و در زندگی ما نقش ویژه ای دارد. یکی از پارامتر های مهم عسل طبیعی در هنگام خرید، قیمت آن می باشد. متاسفانه در این زمینه اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. افرادی بر این باورند که قیمت عسل طبیعی نباید از حدی بیشتر باشد. از سوی دیگر برخی معتقد هستند قیمت عسل هرچه بیشتر باشد طبیعی تر است و عسل ارزان تقلبی می باشد. اما باید بگوییم که هیچ کدام از این نظر ها درست نمی باشد و به دور از واقعیت است. در واقع عوامل تاثیرگذار در قیمت عسل طبیعی مواردی از جمله نوع عسل، حجم عسل و… است. به هر حال ما در این مطلب قصد داریم با یک دیدگاه منصفانه و منطقی در این باره توضیحاتی ارائه دهیم.

هزینه های زنبور داری

یکی از عوامل موثر در قیمت گذاری عسل ها هزینه های صنعت زنبورداری می باشد. هزینه های زنبورداری در حالت کلی به 2 دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول هزینه هایی هستند که شامل خرید تجهیزات و خوراک کندو می شوند. دسته ی بعدی هزینه مرگ و میر زنبورها، زمان از دست رفته است.

دسته ی اول ابزار کار هستند و نمی توان آن را نادیده گرفت؛ بنا بر این هزینه هایی که صرف خرید لوازم زنبورداری می شود هر ساله در قیمت عسل ها موثر هستند. اما آفات و بیماری کندو ها موضوعی است که می توان آن را مدیریت کرد. اگر یک زنبوردار در طول سال از کلونی های خود به خوبی مراقبت نکرده باشد و آنها سالم به بهار نرسیده باشند مسلما در فصل برداشت مقدار کمی عسل برداشت می کند و همین مسئله باعث افزایش قیمت عسل می شود. البته باید توجه داشت که عکس این موضوع نیز وجود دارد.

نوع عسل یا منبع شهد

مهم ترین فاکتور در قیمت گذاری عسل ها منبع شهد گل ها می باشد. زنبورهای عسل توانایی تبدیل شهد تمام گیاهان را به عسل دارند. بنا بر این هیچ محدودیتی در جمع آوری شهد گل ها ندارند. به همین علت زنبورداران برای اینکه بتوانند عسل تک گل برداشت کنند اجبارا باید کلونی های خود را به مناطقی ببرند که پوشش گیاهی آن یک دست باشد.

سهولت جا به جایی کندو ها و هزینه ی آن، احتمال تلفات کندو ها، وجود شهد تنها در یک بازه ی زمانی خاص و مواردی از این قبیل باعث افزایش قیمت عسل های تک گل می شود. یکی از دلایل اینکه قیمت عسل های چند گیاه از تک گل ارزان تر می باشد در واقع همین موضوع است. در نتیجه برای برداشت عسل های تک گل زحمت بیشتر کشیده شده است و طبیعی است که زنبورداران آن را به قیمت بالاتری به فروش برسانند. البته در اکثر اوقات کیفیت عسل های تک گل بالاتر از عسل های چند گیاه می باشد.

واسطه گری یا دلالی

یکی از مواردی که ما امروزه در تمامی صنایع مصرفی شاهد آن هستیم وجود واسطه ها می باشد. واسطه گری یا دلالی تاثیر مستقیم بر روی قیمت اجناس دارد. صنعت زنبورداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و وجود دلال ها در قیمت عسل بی تاثیر نبوده است. خرید از برند هایی که بدون واسطه کار می کنند و از زنبورداران به صورت مستقیم خرید می کنند یکی از راهکهار خرید عسل با قیمت پایین تر است. ما در مجموعه عسل بوم با همکاری با ده ها زنبوردار مجرب به صورت مستقیم و بدون واسطه در تلاش هستیم محصولات خود را با پایین ترین قیمت در بازار عرضه کنیم.

مقدار بار خریداری شده توسط خریدار

چهارمین عاملی که در قیمت عسل نقش ویژه ای دارد حجم بار خریداری شده توسط فروشنده ها می باشد. ما از این موضوع آگاه هستیم که هر چقدر که حجم خرید بیشتر باشد آن محصول با قیمت پایین تری خریداری شده است. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

شما یک فروشگاهی که به صورت تخصصی در زمینه ی فروش عسل و فرآورده های آن فعالیت می کند و یک فروشگاهی که عسل را در کنار دیگر محصولات خود می فروشد تصور کنید. مسلما مقدار باری که فروشگاه اول خریداری می کند نسبت به فروشگاه دوم بیشتر است. همین مسئله باعث می شود این فروشگاه محصولات خود را با قیمت پایین تری عرضه کند. علاوه بر آن تنوع محصولاتی که در فروشگاه تخصصی عسل وجود دارد در گزینه ی دوم نمی باشد. بنا بر این توصیه می شود نیاز های خود را از مراکز فروش آن محصول تهیه کنید.

هزینه های بسته بندی

عسل ها جزء کالاهای لوکس محسوب می شوند و باید از بسته بندی زیبایی برخودار باشند. بنا بر این تاثیر گذاری بسته بندی بر روی قیمت عسل را نمی توان نادیده گرفت و از عوامل موثر در افزایش قیمت است. در حال حاضر شیشه ها و ظروف پلاستیکی (پِت) مرسوم ترین بسته بندی اولیه هر عسلی می باشد. مسلما عسلی که در شیشه بسته بندی شده است از قیمت بالاتری برخوردار است. همین موضوع می تواند بین 10000تومان تا 20000تومان در قیمت عسل ها تاثیرگذار باشد.

منطقه ی برداشت

اگر چه منطقه ی برداشت ملاک درستی برای تعیین قیمت عسل نمی باشد اما در آن موثر است. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

عسل آویشن در ایران در 2 منطقه ی شمال غرب و پایه کوه دماوند تهران برداشت می شود. هر 2 عسل آویشن هستند اما عسلی که در کوه پایه ی دماوند برداشت شده است به علت یکدست بودن آن از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

عطر و طعم عسل

آخرین فاکتوری در قیمت عسل طبیعی تاثیر گذار است عطر و طعم آن می باشد. شاید در نگاه اول این فاکتور مهم و تاثیر گذار به نظر نرسد اما از آنجایی که طعم و مزه ملاک مشتریان برای خرید عسل می باشد در قیمت عسل موثر است. ما بار ها شاهد آن بوده ایم عسل هایی برداشت شده اند که از نظر کیفیت درجه 1 بوده اند و باید با قیمت بالایی به فروش می رسیدند اما به علت طعم و مزه ی به اصطلاح بدی که دارند زیر قیمت به فروش رفته اند. در نتیجه ممکن است 2 عسل از نظر کیفیت در یک سطح باشند ولی یکی از آنها به علت طعم بهتری که دارد با قیمت بالاتری به فروش رسد.

سخن آخر  

آنچه شما در این مطلب مجموعه عسل بوم خواندید تنها بخشی از موارد عوامل تاثیرگذار در قیمت عسل طبیعی بودند. مسلما مواردی هم مانند آب و هوا و… وجود دارد که می تواند در قمیت گذاری عسل موثر واقع شود. به طور کلی قیمت گذاری عسل ها بر اساس کیفیت آنها می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.