مراحل تولید ژل رویال در کندو

مراحل تولید ژل رویال در کندو

مراحل تولید ژل رویال در کندو

ژل رویال که یکی از فراورده های زنبورعسل محسوب می شود یک اصل مهم در کلونی به حساب می آید. زنبور ملکه از ژل رویال تغذیه می کند و نبود آن کندو را دچار مشکل می کند. این محصول از غدد شیری زنبور های کارگر 2 تا 12 روزه تولید می شود. همچنین با نام های دیگری مثل شاه انگبین، ژل سلطنتی و غذای ملکه شناخته شده است.

امروزه خیلی از افرادی که محصولات زنبورعسل را مورد استفاده ی خود قرار داده اند برایشان سوال است که زنبورعسل این محصولات را چگونه تولید می کند. قطعا برای شما هم این سوال پیش آمده است که در حال مطالعه این مقاله هستید.

ما در این مقاله به نحوه ی تولید ژل رویال در کلونی زنبورعسل پرداخته ایم. شما علاقه مندان به زنبورعسل و طبیعت می توانید آن را مطالعه کنید و از آن اطلاعاتی کسب کنید.

نحوه ی تولید ژل رویال 

قبل از اینکه به نحوه ی تولید ژل رویال بپردازیم لازم است توضیحاتی درباره ی هدف زنبورعسل از تولید ژل رویال در کلونی بدهیم.

زنبورملکه برای اینکه به حیات خود ادامه دهد و قدرت تخم ریزی داشته باشد نیاز به استفاده از ژل رویال دارد. همچنین در کلونی لاورها هم برای رشد نیاز به ژل رویال دارند. به هر دلیلی اگر تولید ژل رویال در کندو متوقف شود طولی نمی کشد که کلونی هم از بین می رود.

به طور کلی تولید ژل رویال در کلونی ها به 2 نوع انجام می شود:

روش طبیعی

همان طور که از نامش مشخص است این روش بدون دخالت انسان انجام می شود. یعنی زنبورها خود تصمیم گیری می کنند که ژل رویال تولید کنند.

با فرا رسیدن فصل بچه دهی در کلونی ها زنبورهای کاگر تصمیم می گیرند که شاخون درست کنند. شاخون محلی است که ژل را در آن ذخیره می کنند و در صورت نیاز آن را مورد مصرف قرار می دهند. بعد از گذشت 72ساعت این شاخون سرشار از ژل رویال هستند. در زمانی که کندو ها شاخون دارند ملکه به هر دلیلی از بین برود زنبورهای کارگر سریعا یک تخم را به این شاخون ها منتقل می کنند. این کار باعث می شود تا ملکه ی جدیدی متولد شود.

معمولا در روش طبیعی زنبورداران نمی توانند حجم زیادی از ژل رویال ها را برداشت کنند زیرا که کلونی به آنها نیاز دارند. اما در روش مصنوعی که با دخالت انسان انجام می شود می توان برداشت عمده ای داشت.

روش مصنوعی

خوشبختانه با پیشرفت صنعت زنبورداری و ساخته شدن یکسری از تجهیزات امروزه زنبورداران خود قادر هستند که به صورت دستی ژل رویال تولید کنند. اما با این حال تولید شاه انگبین به صورت دستی اصلا آسان نمی باشد و با مشکلاتی همراه است.

اولین قدم جهت تولید ژل رویا فراهم کردن تجهیزات مورد نظر نیاز است. لوازمی که برای آن لازم است را می توانید در زیر مشاهده کنید.

سلول ژل رویال

فنجانک ژل رویال

پایه ی فنجانک ژل رویال

سوزن پیوند لارو

قاشق مخصوص برداشت ژل رویال

وجود موارد فوق در تولید ژل رویال ضروری است، برخی لوازم وجود دارد که استفاده از آنها ضروری نمی باشد و نبود آنها مشکلی ایجاد نمی کند.

نحوه ی تولید ژل رویال

ابتدا باید با سرهم کردن سلول ژل، فنجانک و پایه فنجانک تیرک مخصوص ژل رویال را درست شود. سپس با متصل کردن آن به قاب چوبی آن را داخل کندو قرار می دهند. قبل از قرار دادن قاب در کلونی باید با استفاده از سوزن پیوند لارو، لاروها را به فنجانک منتقل شود؛ سخت ترین مرحله ی تولید ژل رویال انتقال لارو ها به فنجانک می باشد. اگر این کار انجام نشود زنبورهای کاگر شروع به بافتن شاخون نمی کنند.

پس از آنکه مراحل بالا انجام شد بعد از گذشت 3 روز شاخون ها پر از ژل رویال می شوند. باید بعد از آن قاب ها از کلونی خارج شوند و بعد تخم لارو که در آن وجود دارد هم باید برداشته شود. حالا با استفاده از قاشق مخصوص برداشت ژل آن باید تخلیه شود و به ظروف مخصوص متقل شود.

سخن آخر

ژل رویال یک محصول با خاصیت بالایی است که با اضافه کردن آن به سبد غدایی خود می توانید زندگی سالم تری داشته باشید. ما در این مقاله به مراحل تولید ژل رویال پرداختیم تا شما علاقه مندان به آن یک آشناییت داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.