هر آنچه که باید درباره ی مسیر یابی زنبورهای عسل بدانید

هر آنچه که باید درباره ی مسیر یابی زنبورهای عسل بدانید

هر آنچه که باید درباره ی مسیر یابی زنبورهای عسل بدانید

زنبور عسل موجودی سرشار از شگفتی ها است. با توجه به پیشرفت های چشمگیر بشر همچنان زندگی زنبورها برای انسان ها غیر قابل درک می باشد. محققان زیادی در سراسر جهان درحال تحقیق و جمع آوری اطلاعات از زندگی این حشره هستند. خوشبختانه انسان ها با گذشت زمان، یافته ها و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده اند. یکی از شگفتی های زندگی زنبور عسل که بشر توانسته است آن را کشف کند مسیر یابی خار العاده آن می باشد. به ویژه زنبورهای کارگر که هیچ وقت مسیر را گم نمی کنند.

زنبورهای عسل برای این که بتوانند بقای خود را حفظ کنند مجبور هستند مسافت های طولانی را طی کنند. به زبان ساده تر زنبورهای عسل برای یافتن شهد گل و دیگر نیاز های کلونی مجبور هستند مسافت های طولانی را پرواز کنند تا نیاز های خود را رفع کنند. حتی در بعضی از مواقع زنبورهای عسل می توانند 1 کیلومتر پرواز کنند و بدون آن که مشکلی پیش آید به کندو بازگردند.

نکته ی دیگری که توجه محققان را در زمان تحقیق جلب کرده بود این است که وقتی زنبوری یک منبع شهد پیدا می کند. قبل از جمع آوری شهد به کندو باز می گردد و بقیه زنبورها را هم خبر می کند. زنبورهای کلونی به صورت دسته جمعی به سمت منبع شهد حرکت می کنند.

ما در این مطلب قصد داریم به نکات پیرامون مسیر یابی زنبورهای عسل اشاره کنیم. اگر شما هم به زندگی زنبورهای عسل علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

زنبورهای عسل چگونه به یکدیگر محل شهد گل می گویند؟

مهم ترین موضوع در مسیر یابی زنبورهای عسل چگونگی آدرس دادن به یکدیگر است. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققین، زنبورهای عسل با حرکت های هماهنگ و چرخشی به یکدیگر اطلاعات می دهند و محل شهد را می گویند. معمولا به این حرکت ها رقص زنبور گفته می شود. دانشمندان پی برده اند که رقص زنبور تنها یک بار نمی باشد و به صورت متعدد آن را انجام می دهند. محققان بر این باورند که تعداد رقص زنبور در واقع زمان رسیدن به محل شهد گل و مسافتی که باید طی شود را نمایش می دهد. همچنین شکل چرخش زنبورعسل نسبت خاصی با نور خورشید دارد. یعنی یک زاویه مشخص به وجود می آید و نسبت به جهت زاویه حرکت می کنند.

احتمالاتی دیگری نیز در زمینه ی رقص زنبور وجود دارد. برای مثال میزان شهد موجود در منطقه و  سایر اطلاعات به یکدیگر می گویند. هر چند که در این باره تحقیقات زیادی انجام شده است. اما به طور قطعی و کلی نمی تواند نظر داد.

زنبورها چگونه مسیر بازگشت به کندو را گم نمی کنند؟

بعد از پی بردن به نحوه ی آدرس دهی زنبورهای عسل به یکدیگر با حرکت هایی که انجام می دهند. شاید برایتان سوال پیش آید که زنبورها چگونه وقتی به سمت گل حرکت می کنند می توانند به کلونی بازگردند؟ چطوری می شود که زنبورهای عسل مسیر خود را گم نمی کنند؟

زنبور عسل با استفاده از حس غریضی خود می تواند به کندو باز گردد. از آنجاییکه این موجودات نمی توانند تکی زندگی کنند مجبور هستند مسیر بازگشت به کلونی خود را گم نکنند.

در گزارشات منتشر شده از سوی یک آکادمی تحقیقاتی آمریکایی آمده است زنبورها با کمک نور خوشید هم می توانند مسیر بازگشت به کندو را پیدا کنند. همچنین در بخشی از گزارش گفته شده است زنبورهای عسل با استفاده از چشم های مرکب تصاویری به مغز خود ارسال می کنند تا در هنگام بازگشت از آن استفاده کنند.

سخن آخر

اگر زنبورهای عسل را با هوش ترین موجودات خلق شده توسط خداوند خطاب کرد اغراق نمی باشد. علاوه بر تمام این چیزی که خواندید زنبورها کلونی خود را نیز می شناسند و هیچ گاه به یک کندو دیگر نیم روند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.