کاربرد بره موم در کندو زنبورعسل

کاربرد بره موم در کندو زنبورعسل

کاربرد بره موم در کندو زنبورعسل

بره موم یکی از فرآورده های زنبور عسل است که به طور کلی استفاده های فراوانی از آن می شود. بسیاری از افراد علاقه مند به این زمینه کاربرد بره موم فقط خارج از کندو می داند و برای انسان ها مناسب می باشد. اما موضوع کاملا برعکس است! در واقع نقش اصلی بره موم در کلونی زنبور عسل می باشد.

در چندین سال اخیر مطالعاتی توسط دانشمندان انجام شده است و نتیجه ی بدست آمده نشان می دهد عدم وجود بره موم در کندو می تواند زندگی زنبورهای عسل را با اختلال مواجه کند. در این تحقیقات آمده است که بره موم در سلامتی کندو، جلوگیری از ورود جانوارن موذی و… می تواند بسیار موثر باشد.

بنا بر این به زنبورداران توصیه می گردد که حد الامکان به صورت مستقیم از کندو بره موم برداشت نکنند. اما متاسفانه از آنجایی که این ماده از قیمت بالایی برخودار می باشد معمولا زنبورداران به این موضوع بی تفاوت هستند. با این حال روش هایی وجود دارد بدون آسیب رسیدن به کندو می توان بره موم برداشت کرد. در دیگر مقالات عسل بوم کاملا درباره ی روش های برداشت این ماده توضیحاتی داده ایم.

با توضیحات ارائه شده همچنان سوال اصلی بدون جواب می باشد که کاربرد بره موم در کندو زنبورعسل چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم به صورت تخصصی در همین باره گفتگو کنیم. اما قبل از اینکه با کاربرد های بره موم آشنا شوید بهتر است اطلاعاتی درباره ی خود این ماده بدست آورید.

بره موم چیست؟

بره موم ماده ی سبز و قهوه ای رنگ است که توسط زنبورهای عسل از صمغ گیاهان و درختان جمع آوری می شود. از بوی تندی و طعم تلخی برخوردار می باشد و از گذشته ی دور مورد استفاده ی انسان ها بوده است. و در کلونی کاربرد های فروانی دارد. امروزه از این ماده بیشتر جهت درمان عفونت ها استفاده می شود.

قدمت استفاده از بره موم به 300 سال قبل از تولد مسیح تخمین زده شده است. به طوری که مصریان باستان در موم یایی کردن اجساد خود از این ماده استفاده می کردند. برای اطلاعات بیشتر درباره ی این ماده ی ارزشمند بر روی متن کلیک کنید.

کاربرد بره موم در کندو زنبورعسل

درز گیری کندو با بره موم  

همان طور که می دانید امروزه اغلب کندو هایی که مورد استفاده هستند چوبی می باشند. با توجه به شرایط آب و هوا، این کندو ها به مرور زمان دچار پوسیدگی می شوند. این مسئله سبب ورود هر گونه آلودگی و مهاجم می شود. زنبورها برای مقابله با این موضوع از بره موم استفاده می کنند.

زنبورهای عسل پس از پی بردن به وجود یک شکاف در کلونی سریعا به آنجا رفته اند و شروع به تولید بره موم می کنند. یعد از گذشت چند دقیقه آن محل از بره موم پوشانده شده است و از ورود هر گونه آلودگی جلوگیری می کند.

محدود کردن دریچه ی پرواز 

اگر شما هم تجربه ی بازدید از کلونی را داشته باشید قطعا این سوال پیش آمده است که به چه علت بره موم مقابل دریچه پرواز وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت به 2 علت این عمل انجام می شود.

همان طور که می دانید زنبورهای عسل برای انجام فعالیت های خود در روز چندین مرتبه از کلونی خارج می شوند. پس از به پایان رسیدن فعالیت های خود در هنگام برگشت ممکن است با خود انواع آلوگی ها را به کندو انتقال دهند. از آنجایی که بره موم یک ماده ضد عفونی کننده تمام عیار می باشد زنبورها آن را مقابل ورودی کندو قرار می دهند تا هنگام ورورد به کندو خود را ضد عفونی کنند. در واقع نحوه ی قرار گیری این بره موم همانند یک تونل است و زنبورها زمانی که می خواهند وارد شوند باید از آن گذر کنند.

علت دوم محدود کردن ورودی کندو ها جلوگیری از ورود حیوانات مهاجم مثل موش، مارمولک، عقرب و… می باشد. این دسته از حیوانات به علت بزرگ تر بودن جثه ی خود تنها از این قسمت می توانند وارد کندو شوند. با محدود تر شدن فضای ورودی دیگر آنها قادر به وارد شدن نمی باشند. اما موضوع اصلی این است که چرا زنبورها از بره موم برای این کار استفاده می کنند؟ بره موم نسبت به سایر تولیدات زنبور عسل از چسبندگی بهتری برخوردار می باشد و به همین علت از آن استفاده می شود.

محکم تر کردن اتصالات قاب ها 

زنبورهای عسل با استفاده از بره موم در اتصالات بین قاب ها از وقوع یک حادثه جلوگیری می کنند. در واقع هنگامی که کلونی ها در حال جا به جایی هستند احتمال دارد قاب ها تکان بخورند و خفگی در کندو ایجاد شود. اما با محکم بودن اتصالات قاب ها احتمال به وجود آمدن این مشکل به صفر می رسد.

ضد عفونی کردن کلونی با استفاده از بره موم

بدون شک مهم ترین کاربرد بره موم در کندو زنبورعسل مسئله ی ضد عفونی کردن است. این مبحث از نظرعلمی نیز ثابت شده می باشد. به طوری که در این زمینه تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است. در نتیجه ی این پژوهش آمده است محیط کندو همانند اتاق عمل استرلیزه می باشد. دانشمندان برای اینکه پی ببرند بره موم چگونه محیط کلونی را استرلیزه  می کند یک آزمایشی انجام دادند. آنها یک موش را داخل کندو قرار دادند تا واکنش زنبورهای عسل را مشاهده کنند. زنبورها پس از آنکه متوجه حضور موش شدند به آن حمله کردند و او را از بین بردند. سپس آنها بدن موش را با استفاده از بره موم، موم یایی کردند. بعد از گذشت مدتی آنها جسد موش را به خارج از کندو متقل کردند.

پژوهشگران فکر می کردند این پروسه از نظر زنبورها به پایان رسیده است. اما زنبورهای عسل بعد از خارج شدن جسد موش از کندو اقدام به ضد عفونی کردن مکان هایی که موش در آن تردد داشته کردند.

سخن آخر 

به طور کلی کاربرد بره موم علاوه بر رعایت بهداشت و پاکیزگی در کلونی به عنوان یک ماده ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اگر زنبورها قادر به پوشاندن درزهای موجود در کندو  نباشند قطعا با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.